A Neue Zürcher Zeitung am Sonntag a tegnapi számában lehozott egy cikket, a 20 Minuten pedig ma továbbadta, miszerint arról értesültek, hogy a Bundesrat (felsőház) gondolkozik a kevéssé rentábilis, főleg regionális vasútvonalak buszosításán. A definíciót alkalmazva (minimum valahány százalékosnak kell lennie a kihasználtságnak) 176 vonal lenne érintett a revízióban, többek között például a mi "lassú" vonatunk, a Pfäffikon SZ és Winterthur/Weinfelden között járó S8-as is. Az ötlet meglepő, hiszen az utak már így is kezdenek túlterheltté válni, a komfortosabb vonatról a kényelmetlenebb buszra pedig nem biztos, hogy mindenki szívesen átülne, tehát erősen valószínű, hogy az újabb buszjáratokkal együtt még több autó is megjelenne az utakon (hacsak nem vezetik be gyorsan a pár hónapja a gazdasági miniszterasszony fejéből kipattant ötfrankos benzint). Másrészt, Svájcnak a tehenek mellett egy másik "védjegye" a kiterjedt és működő vasúthálózat, amit - ha ezt tényleg komolyan gondolnák - lezüllesztenének egy masszív gerinchálózatra, amivel csak a nagyobb városok között lehet mozogni.
A megszüntetés mellett talán érdemes lenne olyan alternatívákat is számba venni, amik lehet, hogy fel sem merültek a fejükben:
- az ütemes menetrend erőltetése helyett lehet, hogy a csúcsidőn kívül ritkítani kellene a vonatokat; ez persze kicsit nagyobb feladatot róna a menetrendkészítőkre, hogy a ráhordóhálózatot hozzáhangolják a főbb vonalakhoz;
- lehet, hogy tényleg kicsit meg kellene drágítani a GA-t (összsvájci éves bérlet), mert a 3350 CHF (2012-es ár) elsőre kicsit soknak tűnik ugyan, de ha beleszámítod, hogy a városi tömegközlekedésen is korlátlanul utazhatsz vele, és gyakorlatilag akkor és oda mész, amikor és ahová akarsz tömegközlekedéssel, már nem annyira drága. Ha nincs autód, majdhogynem kötelező a GA.
Szerencsére a hírt szinte mindenki nonszensznek titulálta, és bár a Bundesrat megvonhat célzott büdzsét a vasúttól, a kantonok még saját költségvetésen belül átcsoportosíthatnak összegeket a szerintük fontos vasútvonalak megtartására.
No comments:
Post a Comment